Jak odciążyć transport drogowy towarów

Jak odciążyć transport drogowy towarów

Boom transportowy

Od kilku dobrych lat wolumen transportowanych towarów zwiększa się. Jest to wynik trwającej dobrej koniunktury gospodarczej i wzrostu eksportu. Drogi zatłoczone karawanami tirów to codzienność, łagodzona nieco okresowymi zakazami jazdy dla ciężarówek. Zakazy nie są jednak żadnym rozwiązaniem systemowym, towary muszą być i tak ostatecznie przetransportowane. Problem zauważony nie od dziś, miał znaleźć rozwiązanie dzięki kolei.

TIR-y na tory

Pod takim hasłem ogłoszono w 2017 roku akcję stopniowego przejmowania dalekobieżnych transportów naczep samochodowych przez kolej. Jednakże idea ta dotąd nie sprawdziła się, atrakcyjność kolei jest dla zleceniodawców niewystarczająca. Przede wszystkim ze względu na słabą infrastrukturę. Pociągi towarowe jeżdżą zbyt wolno (średnio 23 km/h), brakuje wielu innych zachęt.

Możliwe rozwiązania

W dyskusji „Transport – bezpieczne drogi, zielona infrastruktura” podczas forum programowego Koalicji Obywatelskiej wskazywano różne sposoby, by sytuację tę poprawić. Oto kilka z nich:
– modernizacja infrastruktury, połączona z poprawą jej parametrów technicznych, by pociągi mogły jeździć cięższe i dłuższe;
– zwiększenie konkurencyjności przewozów koleją poprzez podwyższenie ulg w stawkach dostępu do torów, głównie dla przewozów intermodalnych;
– wsparcie finansowe jako zachęta do odbudowy dawnych bocznic kolejowych przy zakładach produkcyjnych oraz przy nowo budowanych obiektach, szczególnie dużych magazynach;
– uruchomienie środków na dofinansowywanie transportu naczep samochodowych koleją (na przykład z funduszu ochrony środowiska);
Ciekawym pomysłem na „rozbijanie” karawan tirów jest zróżnicowanie stawek przejazdów płatnymi odcinkami dróg według pór dnia i dni tygodnia (wypowiedź Adriana Furgalskiego, dyrektora ZGD TOR).

Jaka przyszłość?

Program naprawiania infrastruktury realizowany jest od dekady. Jednak wystepujące problemy z kontrahentami skutkujące zrywaniem umów czy opóźnienia w przetargach na wykonawców nienajlepiej rokują. Widocznych efektów spodziewać się możemy za kilka lat i wtedy  transport drogowy towarów zyska, być może alternatywę.  Firmy transportowe zmuszone są nadal korzystać z dróg jezdnych, pomimo narastających uciążliwości dla nas wszystkich.

Źródło: Portal Gospodarczy/wnp.pl

Tutaj o szczególnym rodzaju transportów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *